Про коріння української корупції, про те, що заважає владі в боротьбі з нею кореспонденту інтернет-видання Новини України – From-UA розповів український політичний діяч, суддя, юрист Юрій Кармазін. Також він, виходячи з власного досвіду, поділився способами боротьби з корупцією в нашій країні.

Юрій Кармазін: — На ефективність боротьби з корупцією може впливати законодавча, виконавча і судова влада, і корупцію треба розуміти як соціальне явище, тому казати, що соціальне явище більше чи менше, просто не можна. Але своїми проявами корупція підриває авторитет органів влади, який опускається до нуля, впливає на внутрішню та зовнішню політику. Коли блокувалися ОРДЛО, ми побачили, що відбувається в ВР і Уряді, коли оприлюднили офшори і зробили е-декларації. Так, по проявам ситуація гірша, ніж була будь-коли — пише 365.

Це стосується не лише попередньої влади, а й попередньої до попередньої влади. В цьому слід розглядати нерозуміння корупції як соціального явища. У тих, хто при владі, є таке розуміння, що корупція — це окремий набір правопорушень. На мій погляд, величезна помилка полягала в тому, що коли Яценюк прийшов до влади, він сказав: «Я забороняю перевірки» — і перевірки були зупинені. Тобто ті, хто якимось чином сидів на державних потоках, опинялися в ситуації, коли їм нема чого було боятися.

Злочинність і корупція як соціальні явища тісно перев’язані між собою. В ст. 13 Конституції записано, що газ належить народу. Раптом Гройсман бере і каже: «Той газ, що належить народу, буде продаватися по ціні, по якій він продається в Німеччині чи в Голландії». Це ж маразм, це просто недоліки в освіті. Але — скільки це коштує кожному громадянину? Це справжня гра на олігархів. Точно так само і з нафтовими родовищами. Тобто обкрадається український народ. Все йде до того, що хтось комусь десь платить якісь хабарі, — і ніхто нічого не бачить. Ось вам відсутність перевірок.

Я впевнений, що треба повернутися і до старої влади, тому що вона абсолютно не відповіла за свої крадіжки і зловживання владою. В далекому 2004 році приймався закон про особливості приватизації підприємств «Укрпрома», а насправді справа була у присвоєнні корисних копалин. Мені прийшлось переконувати багатьох людей на той час, що це порушує Конституцію. До мене підійшов один з моїх колег і сказав: «Та ти нічого не зробиш, рішення все одно буде прийнято через те, що проплачені величезні кошти». І тільки 17 березня 2015 року було прийнято рішення спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питання приватизації щодо протидії незаконної приватизації і її попередженню. Тільки через 11 років! Тобто компанія, яка коштувала мінімум 50 млрд доларів США, була продана менш ніж за 500 млн, тобто в 100 разів менше. А ми зараз гробимо економіку, продаємо наших дітей, ліс — все, тільки за те, щоб отримати 1 млрд в борг від МВФ. Кримінальне питання не порушено, незважаючи на ті свідчення, що давалися в Лондонському суді під присягою. Нічого не вжито, за отримані хабарі ніхто не покараний. Стара влада переплетена з новою владою. Якщо ви подивитесь, хто тоді голосував, ви дуже здивуєтесь — там багато було очільників нинішньої влади.

Якщо говорити про нову владу, то і тут була ще маса системних порушень. Наприклад, замовлена мафією і олігархами Генпрокуратура — орган, якій заважав здійснювати масове пограбування українського народу. Весь час орган вже розкладався, як труп, через те, що він був підконтрольний довгий час «шапочнику» — Януковичу, але тоді діяв загальний нагляд. Але в Європі сказали: «заберіть загальний нагляд, він заважає». І були внесені зміни, які суперечили нормам Конституції, і діяльність загального нагляду була зупинена, знищена. І по сьогоднішній день не створено ніяких органів, які б контролювали органи місцевого самоврядування, державні підприємства, які б здійснювали нагляд за цим, що ж там робиться, куди йдуть кошти, які б контролювали НБУ, Уряд.

Післяреволюційний уряд т.з. нової влади залишився взагалі безконтрольний. Раніше на всіх засіданнях Уряду сидів, як мінімум, заступник Генерального прокуратура або Генеральний прокурор, і контролював кожне рішення. І це потрібне було, і це треба робити сьогодні під яким хочете виглядом. Це треба для людей, для держави, щоб її не розкрадали геть. А зараз прокуратуру усунули, і не дають їй контролювати, куди йдуть державні кошти. Тобто все робилось для корупції.

Юрій Кармазін: — Нова влада все зробила для корупції. Сума відкатів не змінилася. Чому гарантія на дороги 10 років, а вони знищуються менш ніж за рік? Тому що відкати колосальні — до 50-60 %. Наступний момент: за кожною державною інституцією, за ефективністю витрачання коштів мала здійснювати контроль Рахункова палата України, де за чотири роки тільки один легітимний керівник — Могута, якийсь сват чи кум Януковичу. Він зараз притягнутий до кримінальної відповідальності, і йому оголошена підозра. Відомство працює, але всі на положенні виконуючого обов’язки — чотири роки! Рахункова палата, найвищий орган парламентського контролю, не є дієздатним. Наступне положення — Антимонопольній комітет, який майже два роки взагалі був без керівництва. Наступне — Фонд держмайна. Уряд Яценюка, не маючи на те повноважень, призначив виконуючого обов’язки.

Наступне, що відбувалося, — це повне доведення до банкрутства підприємств. Приїжджаю в Харків: лікеро-горілчані концерни, які випускають спирт. Поставлена задача — довести до ручки. Ким поставлена? Тими, хто призначав директорів підприємств. І поруч з цим йде повний непрофесіоналізм. Понад 150 підприємств «Укроборонпрому» обкладаються податком на прибуток спочатку на 50 %, потім на 75 %, а потім ще «Укроборонпром» додає 18 % на своє утримання. І з цих 150 оборонних підприємств, які, як локомотив, під час війни, мають виштовхати економіку, витягують гроші — чому? Некомпетентність керівництва, бо призначений керівник автосалону з міста Херсона, дехто Романов, керувати «Укроборонпромом».

410-й завод цивільної авіації, який знаходиться в Жулянах, має кілька площадок. Завод мав замовлення, люди мали заробітні плати біля 10 тис. грн — сьогодні немає ніяких замовлень, і ніякі літаки не піднімаються. Все готується до дерибану. Завод «Антонов» — генеральний директор тікає, його запрошують в Азербайджан, і з ним разом відлітають туди 50 чоловік керівного складу, менеджерів. Чому? Бо з Азербайджаном готувалася угода. Під час підготовки були озвучені цифри відкатів. В результаті на сьогодні скорочено вже понад 1,5 тис. робітників і готуються скоротити ще таку саму кількість. А суспільству нагло і цинічно брешуть. Жодне підприємство не витримає такого тиску податку на прибуток в 93 %.

В ефірі одного телеканалу я показав схему, на якій тільки на одній державній шахті – «Краснолиманський» — розкрадалось понад 100 млн грн щомісячно. Що вони робили? Вони продавали вугілля фірмам-прокладкам по заниженій ціні — 950 грн за тонну. А якщо 140 тис. тонн помножити на 550 грн різниці, бо продавали його по 1500 грн, — то вийде 77 млн грн.! Потім добавляли шлак — 10-15 тис. тонн в місяць по 800 грн за тонну — ще 12 млн грн. А ви знаєте ситуацію в українських селах, коли закривається фельдшерсько-акушерський пункт з місячними витратами в 5-6-8 тис. грн.

Виявляється, немає ніякої потреби в підвищенні ціни на електроенергію, бо причина підвищення ціни — це корумпованість міністерства і тих, хто їх контролює. Дійшло до того, що в цих схемах є доля і поліції, і СБУ, і прокуратури. Люди в погоні за грошима вже втратили здоровий глузд. Є цілі пласти, які використовується зараз. Скажімо, визнання боргу, яке відбувалось по Одеському припортовому заводу, накручені на компанії Фірташа, — чистіший маразм. ОПЗ був припинений для того, щоб з країни-окупанта повністю заходили до нас з добривом. Українські добрива не вироблялись взагалі: ОПХ зупинений, «Рівнеазот» зупинений, Сумський теж. От це ми воюємо з РФ! Тобто через дебілів, які керують Урядом, за ці кошти вбивали наших хлопців. Це не керування, це сприяння агресору. І при цьому просять Захід ввести санкції…

Юрій Кармазін: — Відповім чесно і відверто. По статистичним даним, сьогодні розкриття в Києві не перевищує 20 % — це перше. За минулої влади розкриття було від 50 до 79 %. Далі — ефективність патрульної поліції — тільки в Києві розбито більше 160 автомобілів «Пріус». Ефективність і її участь в розкритті злочинів — 0,5%. Практично дві третіх працівників карного розшуку звільнились, і така сама кількість слідчих. Працювати нікому! Зараз після чергової заяви Гройсмана нібито про пенсійну реформу люди одразу ж пішли з рапортами. Вони мені казали, що ті правила, по яким вони приходили на роботу, змінились, і саме через це вони звільняються.

Тепер про НАБУ-«шнабу»… Давайте вдумаємось: створена Національна агенція з питань боротьби з корупцією. Мало того, що вони все поміняли, так вони 7 млрд виплатили парламентській партії, тобто самі собі заплатили і переконують людей, що все добре. І до мене біжить за захистом голова екологічної партії «Райдуга» Гусов, якого довели до передінсультного стану в НАБУ — його визнали корупціонером за те, що він знаходився на лікуванні і не зміг представити своєчасно звіт. Та він же ні однієї копієчки державних коштів не отримав, якій же він корупціонер? І в той же час призначають собі зарплату 200 тис. грн. Совість є? Розпиляли бюджет, і за цей же бюджет ви ще людей й дурите.

А які у нас успіхи? Я б сказав так. З приходом Луценко болото почало трошки зменшуватися, але ж це не давало нічого в системності роботи. Подивимось на такі речі: гроші на рефінансування банків вивели за кордон, а де в цей час перебувала фінансова розвідка, т.з. фінмоніторинг? Будь-яка транзакція на суму вище 9999 доларів має бути заблокована, якщо вона має відзнаки фіктивності. Якщо б так діяли, то мав би бути порядок, у нас же цього немає. У нас департаменти банківського нагляду не працювали — і їх ніхто сьогодні не притягає до кримінальної відповідальності.

На сьогоднішній день корупції сприяє те, що при владі знаходяться люди, які мають запасний парашут, тобто іноземне громадянство. Тільки в ВР понад 50 депутатів — не тільки громадяни України, і вони на короткому поводку у влади. І це є серйозною загрозою національної безпеки України.

Якщо завершувати тему корупції, то я вас просто зараз доб’ю: на вул. Франко стоїть недобудований будинок, він належить фірмі «Консоль» Константінова, голові ВР Криму. Він не забраний владою, не націоналізований. Чому? Йде обмін, баш-на-баш, послуга за послугу. Однією з основних причин, що сприяє корупції, — це є викривлення Конституції, це те, що парламентсько-президентська по закону країна перетворилась в президентсько-президентську. Ще однією з причин є звуження, як шагренева шкіра, свободи слова. Ми поки що можемо говорити спокійно, можна писати по інтернету, але по ТБ вже цього не можна сказати, бо воно вже захоплено-перезахоплено. Всі бачили, що сталося з телеканалом Савіка Шустера, з телеканалом «Планета», ТВі і т.д — всі канали, що вякали на владу, але давали людям можливість думати, «перепрофільовувались».

Юрій Кармазін: — Я вибачаюсь, але неможливо застосувати нічого. За кордоном не можуть уявити собі, там немає жодного міністра чи керівника державної фіскальної служби з 4 громадянствами. Тут нічого не треба придумувати. На сьогоднішній день треба вводити надзвичайний економічний стан — наші люди від’їжджають на Захід: до прикладу, у Польщу за рік виїхали майже мільйон чоловік. Я вам більше скажу — у нас є «мертві душі», які давно виїхали, а у ВР вони успішно голосують. У нас вже три роки нелегітимна ЦВК, і абсолютно в нелегітимний спосіб назначаються комісії — НКРЕКП і т.д. — це ж все робилось в співпраці з олігархами.

Політична корупція не притаманна цивілізованім країнам. Але ми бачимо, що у Франції успішно фінансувались проекти навіть президентських виборів Російською Федерацією — Марі Ле Пен. Ми бачимо, що такий досвід нам теж не дуже підходить. Є позитивний досвід з прозорості. У людей менш деталізовано все в Конституції, але існує правова традиція, існує повага до ЗМІ, поняття честі і совісті. Ви бачили, в якому будиночку живе Меркель — а це найбагатша країна Європи. І подивиться, як наші живуть — наші успішніші? По доходам наші олігархи перевершують королів Англії. Закон має бути один для всіх.

Заробітні плати не мають відрізнятися максимум в 10 разів на державних комунальних підприємствах і в органах влади — і все, суспільство буде розвиватися, буде подолана корупція. Але була зроблена ще одна помилка — безглуздість е-декларацій, тому що дали показати, застолбити собі первинний капітал, причому наперед. Вони задекларували кошти, яких не було, вони заздалегідь записали собі кошти, які запланували награбувати. Окремої розмови заслуговує Уляна Супрун — це унікальний образник корупції з американським паспортом: віддати 4 млрд грн за кордон міжнародним організаціям, не отримувати майже рік від них продукції, а потім отримати з терміном, якій вже закінчується. Мадам Смерть — скільки людей померли через неї. Хіба ж можна таких людей призначати? І це корупційне призначення. Квіташвілі — це яке було призначення? Які він тут конкурси проходив? Розкручувався на антикорупційної тематиці Сакварелідзе — а ви згадайте його заяви, що йому нібито давали 10 млн доларів. Коли по цьому фактору порушили впровадження, то виявилось, що ніяких мільйонів ніхто й не пропонував.

Юрій Кармазін: — Немає якоїсь української корупції. Я просто переконаний, що Україна не є найбільш корумпованою країною в світі, але в останній час діє безкарність і безсистемність. За кордоном в 70 років (ви бачите, коли Трамп став президентом) люди, які набралися досвіду, коли мають якісь моральні устої, починають керувати якимось серйозними галузями. У нас ви бачили призначення: одну дівчинку в 24 роки призначили, другу — в 25 заступниками міністрів. Вже почали змагатися: я блондинку візьму, а я брюнетку, а я хлопчика. Я за омолодження кадрів, але треба трошки з клепкою в голові це робити.

Коріння української корупції — в безкарності. Хтось з класиків казав: «Закони — це павутиння: крупні мухи скрізь них прориваються, а дрібні застряють». Корупція — це не український винахід, з нею ще боролися в стародавньому Римі. Ще Платон і Арістотель розглядали корупцію як політичну категорію. Немає такої країни, яка б не потерпала, інше — що кругом вже знайшли спосіб боротьби з нею. А у нас цього немає.

Я приводжу вам приклад Насірова, який має чотири (!) громадянства. Чому досі не припинено його українське громадянство? Чому він не звільнений з посади керівника Державної фіскальної служби? Тому що він був в корупційних схемах, де були замішані сильні світу цього. Чому міністр фінансів, якій має всім цім опікуватися, мав офшори? Чому президент мав офшори і досі має? Є закон про національну безпеку, де все чітко прописано. Це вже серйозна загроза.

Тому, на мій погляд, всі ці зобов’язаня перед МВФ просто видумані. Що нам цей мільярд? За 3 місяці Україна здатна залучити 50 млрд внутрішніх інвестицій в доларах, тільки відновивши довіру до трикутника влади — президента, прем’єра, голови НБУ і до ВР. Поставте нормальних людей, які скажуть, що «я готовий зашити кишені» — і все, не шукайте їх за кордоном, ви знайдете там тільки проходимців, як екзальтовані дамочки, які використали Україну для заробітку коштів. Тому з корупцією вирішувати як з соціальним явищем не так важко, її можна побороти, але для цього треба системність — раз, довіра суспільства — два, і третє — приклад президента, прем’єра і керівників — все, більш нічого не треба. Треба забути про кумівство, сватівство, офшори, про власну наживу. Є такі люди в державі? Так, є, я знаю таких людей, але вони в реальному житті до влади не допускаються.

Загрузка...